درخشش کوپه جگوار تایپ ای کلاسیک در ایران
به گزارش وبلاگ عمومی، خودرویی که توسط یک مهندس هوا-فضا طراحی گردد، باید هم بعد از 58 سال مثل روز اول بدرخشد. جگوار تایپ-ای که در فاصله سال های 1961 تا 1975 به مدت 15 سال در سه فرم نسبتا مشابه از بدنه با نام های سری یک تا سه در کارخانه سولیهیل مونتاژ شد، توسط مالکوم سایر طراحی شد و از شاهکارهای تاریخ صنعت خودرو به شمار می رود. گزارش حاضر هم به بهانه دیدن دوباره این خودرو در کمال صحت و سلامت در ایران بوده و نکته جالب ماجرا، حضور همزمان دو خودرو شورولت کوروت C3 و جگوار تایپ-ای به عنوان رقبای برجسته و هم عصر پس از حدود 60 سال در یک قاب است.
جگوار تایپ-ای که برای مقابله با گسترش سهم بازار فراری و آلفا رومئو در بازار اروپا طراحی و فراوری شد، به رغم قیمت بسیار گزافی که داشت، فروش بالایی را در این 15 سال تجربه کرد به طوری که در سری یک، 38419 دستگاه، در سری دو، 18809 دستگاه و در نسخه سری سه دقیقا 15287 دستگاه در سرتاسر دنیا فروش داشت که روی هم رفته به معنی عبور 72.5 هزار دستگاه است. جگوار طلایی موجود در عکس که از نسخه سری دو متعلق به دوره زمانی 1968 تا 1971 است، دقیقا 50 سال سن داشته و اوج دوام، ثبات کیفی و زیبایی بصری است.
موتور به کار رفته در این خودرو یک نسخه شش سیلندر 4200سی سی است که به نسخه XK مشهور بوده که بسته به سال ساخت بین 263 تا 283 اسب بخار قدرت در اختیار راننده می گذارد. این موتور که به دورگیری نرم و آرام اما سریع و پایدار مشهور است، به لطف وزن 1402 کیلوگرمی نسخه 2+2 مالک جگوار را تنها در هفت ثانیه به سرعت 100 و سپس به سرعت 228 کیلومتر در ساعت می رساند. اما اگر تصور نموده اید توانایی های تایپ -ای تنها به همین اعداد محدود می گردد، سخت در اشتباهید چون این انگلیسی مغرور با وجود 50 سال قدمت به شاسی مونوکوک، سامانه ترمز دیسکی و فرمان راک اند پینیون مجهز بوده و از ابداعات فنی جالبی نظیر سیستم تعلیق مستقل هم برخوردار است.
همین عامل هم باعث شده تا این خودرو که به تکنولوژی های نیم قرن پیش مجهز است، بسته به سلامت و کارکرد موتور بین 52 تا 85 هزار دلار قیمت داشته باشد. عددی که به معنی بهای 600 میلیون تا یک میلیارد تومانی خودرو است. عددی که به خوبی گویای ارزش بالای این جواهر کلکسیونی است.
منبع: دیوار